هموژنایزر

هموژنایزر
هموژنایزر

 هموژنایزر فشار قوی :

هموژنایزر فشار قوی دستگاهی است که جهت همگن و نازک سازی مواد مایع و انتقال به روش فشار بالا استفاده می شود. این دستگاه از طریق اعمال فشار و ضربات شدید می تواند باعث نازک شدن و مخلوط شدن مواد شود. هموژنایزر بطور گسترده ای در تحقیقات علمی و توسعه تکنولوژی بکار می رود . موارد کاربرد آن شامل: مواد غذایی، لبنیات، نوشیدنی، داروسازی، صنایع شیمیایی، فناوری بیولوژیکی و غیره می شود.

هموژنایزر تجهیزات مهمی درهمگن سازی مواد غذایی، لبنیات و نوشیدنی است. این امر می تواند زمانی که شیر تحت فشار زیاد قرار دارد باعث تضعیف سلول چربی شیر شود. همچنین با داشتن پمپ فشار، برای تهیه داروهای پودری شکل استفاده می شود. از این تجهیزات همچنین می توان در شرایط همگن سازی ، انتقال به روش فشار بالا واسپری فشار قوی استفاده کرد.

اما بیشترین کاربرد این دستگاه در صنایع لبنیات و هموژناسیون شیر می باشد. طی فرآیند هموژناسیون شیر، چربی های موجود در شیر، از سوراخ های ریز دستگاه عبورمی کنند و این امر موجب خرد و ریزشدن کامل سلول های چربی می گردد. در نتیجه شیر، بافت خامه ای و یکسانی پیدا می کند. عمل هموژناسیون جهت همگن سازی شیر و جلوگیری از جداشدن چربی از آن و داشتن طعم بهتر به آن انجام می شود.

هموژنایزر

مزایای استفاده ازهموژنایزر

– قوام در ترکیب محصولات: همگن سازی فشار قوی امکان پراکندگی یکسان مواد را در محیط فراهم می کند. این ویژگی برای صنعت داروسازی بسیار مهم است، جایی که مواد فعال باید به طورمساوی درون یک قرص، کپسول یا شربت پراکنده شوند و در صنعت آرایشی و بهداشتی، جایی که مشتریان انتظار دارند لوسیون ها و کرم های آنها ظاهری یکنواخت داشته باشد.

– افزایش میزان انحلال: همگن سازی شامل فشار دادن مواد از طریق یک اهرم برای ایجاد ذرات کوچکتر است. این امر به ویژه در پدیده انحلال حائز اهمیت است، جایی که ذرات کوچکتر و ریزتر انحلال آسان تر را تسهیل می کنند.

همچنین هموژناسیون در صنعت داروسازی موجب دسترسی زیستی و تأثیرپذیری بیشتر دارو می شود.

– پایداری بیشتر محصولات نهایی: محصول همگن سازی شده حاوی ذراتی به قدری کوچک و ریز است که از محلول خارج نمی شوند. این ویژگی برای صنایع غذایی و آشامیدنی فوق العاده مهم است. مخصوصا صنایع شیر که چربی روی شیر بطورکامل همگن سازی می شود و مخلوط را یکنواخت می کند.

موارد کاربرد هموژنایزر

داروسازی، بیوتکنولوژی، شیمیایی، غذا، لوازم آرایشی، سوخت

نوع کاربرد: کاهش اندازه ذرات، امولسیون، تولید ذرات در مقیاس میکرو، پدیده انتشار، پارگی سلول، بهم زدن چربی سطح شیر، مواد ساینده و ویسکوز.

در صنایع مختلفی می توان از مزایا و قابلیت های هموژنایزراستفاده کرد. از جمله در صنعت داروسازی ، محققان از هموژنایزر ابتدا در تحقیقات آزمایشگاهی و سپس در آزمایشات بالینی، تشخیص طبی و ساخت دارو استفاده می کنند.

بازدهی استفاده از هموژنایزر به طورمعمول در تولید محصولات حیاتی مانند واکسن، آنتی بیوتیک، درمان سرطان و کرم های دارویی مشخص شده است.

در صنعت نوشیدنی، شیر هموژنیزه شده ماندگاری بیشتری دارد و از نظر فیزیکی با ثبات تر و ماندگارتر است. همچنین در صنعت زیست فناوری، کاهش اندازه ذرات می تواند نانو ذرات و سایر نوآوری های جدید را به بار آورد.

از هموژنایزر یا همگن ساز در صنایع غذایی و شیمیایی هم استفاده می شود. مثل کارخانه تولید روغن جهت جداسازی آب و روغن.

تصایر دستگاه هموژنایزر

اجزای تشکیل دهنده هموژایزر هیمورا 

  • قاب
  • جعبه چرخ
  • بدنه پمپ
  • فشارسنج
  • همگن ساز
  • پیستون
  • گیج فشار
  • میکسر

تصاویر هموژنایزر هیمورا :

مشخصه های هموژنایزر هیمورا :

  • 1. عملکرد ثابت، صدای کم، تمیز کردن آسان، منعطف، قابل استفاده مستمر، پراکنده سازی محصول به طرز عالی، امولسیون سازی، کاربرد وسیع در صنایع
  • 2. مخلوط سازی مناسب مواد مایع، تحت انفصال ازدحامی. این دستگاه یکی از تجهیزات مهم در صنایع غذایی، تولید لبنیات، آبمیوه گیری و سایر صنایع است.
  • 3. به طور چشمگیری خوشه های چربی را در شیر، شیر سویا و سایر نوشیدنی های لبنی تحت فشار بالای هموژناسیون اصلاح میکند که این امر منجر به جذب آسان در گوارش میشود و ارزش غذایی را افزایش میدهد.
  • 4. قابل استفاده در تولید بستنی و سایر محصولات این چنین . هموژنایزر میتواند درجه پاکیزگی و تخلخل ماده مایع را بهبود دهد و کیفیت داخلی را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.
  • 5. قابل استفاده برای امولاسیون در چسب، آبمیوه و سایر محصولات آبکی. هموژنایزر میتواند از لایه بندی مواد جلوگیری کند و یا آنرا کاهش دهد و ظاهر ماده آبکی را بهبود دهد و رنگ و درخشندگی محصول را روشن تر کند، عطر را غلیظ تر و طعم را بهتر کند

مزایای دستگاه

مشخصه های هموژنایزر 1000 لیتر :

1000 نرخ جریان (L/h)
25 حداکثر فشار(MPa)
0-20 فشار کاری نرمال(MPa)
0.2-0.3 فشار ورودی(MPa)
100℃/≤1000CP ویسکوزیته و دمای قابل استفاده برای تغذیه مواد
7.5 نرخ توان موتور(Kw)
110*68*110 سایز (Cm)
750 وزن(Kg)
استیل ضد زنگ جنس بدنه
دیافراگم فشار سنج
X4310(Hemp fiber +Teflon) جنس حلقه مهر و موم سازی

مشخصه های هموژنایزر 500 لیتر :

500 نرخ جریان (L/h)
25 حداکثر فشار(MPa)
0-20 فشار کاری نرمال(MPa)
0.2-0.3 فشار ورودی(MPa)
100℃/≤1000CP ویسکوزیته و دمای قابل استفاده برای تغذیه مواد
4 نرخ توان موتور(Kw)
101*62*98 سایز (Cm)
650 وزن(Kg)
X4310(Hemp fiber +Teflon)             جنس حلقه مهر و موم سازی
استیل ضد زنگ جنس بدنه
دیافراگم فشار سنج

مشخصه های هموژنایزر 200 لیتر :

200 نرخ جریان (L/h)
25 حداکثر فشار(MPa)
0-20 فشار کاری نرمال(MPa)
0.2-0.3 فشار ورودی(MPa)
100℃/≤1000CP ویسکوزیته و دمای قابل استفاده برای تغذیه مواد
2.2 نرخ توان موتور(Kw)
75.5*52*93.5 سایز (Cm)
530 وزن(Kg)
X4310(Hemp fiber +Teflon) جنس حلقه مهر و موم سازی
استیل ضد زنگ جنس بدنه
دیافراگم فشار سنج

نحوه عملکرد

نحوه عملکرد هموژنایزر

هموژنایزر فشار قوی از پمپ پیستون فشار بالا و دریچه همگن ساز در قسمت پایین دستگاه تشکیل شده است. فرآیند ایجاد فشار توسط یک یا دو پمپ پیستون انجام می گیرد که به کمک پیستون های سرامیکی، یک جریان حجمی ایجاد می کند که مستقل از فشار و پالس دهی می باشد.

وقتی مایع مورد نظرتحت فشار بالا از طریق شیرهموژنایزر وارد دستگاه می شود، در مدت زمان کوتاهی با افزایش فشار، فعل و انفعالاتی روی مایع مورد نظر مانند شیر انجام می گیرد که باعث محوشدن چربی روی شیر وهمگن سازی ساختار شیر می شود. در اصل سلول های چربی بطور کامل خرد و ریز می شوند و یک محلول همگن از آن به دست می دهد.

ملزومات پروسه هموژنایزر :

حالت فیزیکی و تمرکز چربی هنگام هموژناسیون جنسا بسته به اندازه و پراکندگی گلبول های چربی است. در واقع هموژناسیون شیر سرد که در آن چربی در یک جا جمع شده و به شکل جامد درمی آید، غیر موثر است. انجام این پروسه در دماهایی که قابل انتقال به چربی های قسمتا جمع شده (مانند 40 درجه سانتیگراد) منجر به نتیجه پراکندگی غیر کامل چربی شیر میشود.

محصولاتی که دارای چربی بیشتری هستند سخت تر هموژنیزه میشوند و همچنین احتمال مشاهده خوشه های چربی نیز بیشتر میشود زیرا تمرکز پروتئین سرم نسبت به مقدار چربی کم است. معمولا خامه با درصد چربی بیشتر از 20% را نمیتوان با فشار بالا هموژنیزه کرد زیرا خوشه های چربی به شکل بدون غشا جمع میشوند که تبدیل به همان کازئین (پروتئین شیر) میشود. افزایش دمای هموژنازیسیون ویسکوزیته (ناروانی) شیر را کاهش میدهد و انتقال ماده غشایی به گلبول های چربی را بهبود میدهد.

دمای هموژناسیون بسته به نوع محصول معمولا در 55 – 80 °C و فشار هموژناسیون بین 10 تا 25 MPa  (100 – 250 bar) انجام میگیرد.

مشخصات جریان :

زمانی که مایع از شکاف نازک عبور میکند، سرعت جریان افزایش پیدا میکند. سرعت آنقدر افزایش پیدا میکند تا فشار استاتیک به حدی کاهش پیدا کند که مایع شروع به جوشیدن کند. حداکثر سرعت اساسا وابسته به فشار ورودی دارد. زمانی که مایع از شکاف خارج میشود سرعت کاهش پیدا میکند و دوباره فشار افزایش پیدا میکند. مایع دیگر نمیجوشد و حباب های بخار می ترکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *